نظافت چمن مصنوعی

نظافت چمن مصنوعی

نظافت چمن مصنوعی 700 525 سوناراستار

وقتی که تصمیم می‌گیرید چمن مصنوعی را برای کاربری مورد نظرتان انتخاب کنید یا آن را جایگزین چمن طبیعی کنید، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که روی تصمیم شما اثر می‌گذارد این است که هزینه نگهداری و نظافت چمن مصنوعی بسیار پایین است. در واقع حداقل تا ۳ تا ۵ سال نیازی به تعمیر یا تعویض و حتی گاهی شست و شوی چمن مصنوعی ندارید، اما شاید نگران باشید که در روزهای بارانی و در فصل پاییز و زمستان چگونه از آن نگهداری کنید. خبر خوب این است که چمن مصنوعی باکیفیت بالا مناسب برای هر نوع آب و هوایی است و حتی اگر کثیف شود تمیز کردن چمن مصنوعی واقعا راحت است.

نگهداری از چمن مصنوعی

شاید تصور کنید که نگهداری از چمن مصنوعی، کار سختی است. درحالی‌که نگهداری و مراقبت از چمن مصنوعی حتی از چمن‌های طبیعی نیز راحت‌تر است. رسیدگی و نگهداری چمن مصنوعی برای حفظ زیبایی و سلامت چمن و افزایش طول عمر آن است. حتی اگر باران به مدت چند روز در حال باریدن باشد. بارش باران در باغ، ویلا، زمین ورزش، تراس و چمن مصنوعی برای پشت بام شما سبب ایجاد مشکلاتی برای چمن مصنوعی نمی‌شود، البته در صورتی که اصول اولیه را رعایت کنید. اگر می‌خواهید چمن‌ مصنوعی‌تان همچنان مانند روز اولش، سبز و تازه به نظر برسد، این چند مورد را برای نگهداری آن به خاطر داشته باشید:

  • تا حد امکان از کشیدن اجسام یا اشیای تیز روی چمن دوری کنید. چرا که اگر الیاف زیرین، آسیب ببیند، ساختار و انسجام چمن از بین رفته و پاره می‌شود.
  • در صورتی که چمن را در محیطی به کار بردید که رفت و آمد در آن زیاد است، می‌توانید با فرچه یا برس‌های پلاستیکی، ایستادگی و شادابی چمن را حفظ کرده و از گره خوردن چمن جلوگیری کنید.
  • چمن مصنوعی الیاف و بافت ظریفی دارد، در نتیجه بعد از هل دادن اجسام سنگین مثل میز و صندلی، کمد و گاوصندوق روی آن، انتظار تماشای این بافت ظریف به همان شکل اولیه را نداشته باشید. تا جایی که می‌توانید از هل دادن اجسام سنگین روی چمن خودداری کنید.
  • اگرچه الیاف چمن مصنوعی، نسوز و نسبت به حرارت مقاوم است، اما قرار دادن آتش یا حرارت مستقیم باعث ذوب شدن رشته‌های پلیمری در همان نقطه می‌شود.
  • برای نگهداری از چمن مصنوعی لازم است بدانید که بسته به میزان استفاده از زمین، بهتر است برس زدن چمن را هفته‌ای یکبار انجام دهید.
  • برای شستن چمن مصنوعی از مواد شوینده‌ای استفاده کنید که اسیدی یا قلیایی نباشید. فکر شستشو چمن با جوهر نمک، وایتکس یا از این دست مواد را از سرتان بیرون کنید. با کاشی و سرامیک طرف نیستید. کفپوش شما ظرافت‌ و حساسیت‌های خاص خودش را دارد که در تماس با این مواد، کدر و پوسیده می‌شود.
  • با توجه به میزان در دسترس بودن چمن و رفت و آمد روی آن، در شستن چمن مصنوعی و مراقبت منظم از آن داشته باشید. اگر آلودگی‌ها و ذرات ریز، گل و لای یا لکه به خورد چمن رود و در لایه‌های زیرین آن رسوب کند، پاک کردن آن زمان و انرژی بیشتری از شما می‌گیرد.
  • برای پاکسازی چمن، بهتر است ابتدا ذرات فیزیکی و گرد و غبار را به وسیله جاروبرقی از سطح چمن پاک کنید و سپس با فشار آب ملایم و مواد شوینده غیر اسیدی آن را شستشو دهید. یک ماساژ اساسی هم به وسیله فرچه‌های مخصوص، بعد از شستشوی چمن، تازگی و شادابی آن را بیشتر می‌کند.

نگهداری از چمن مصنوعی ورزشی

چمن مصنوعی ورزشی از آن جهت که بیشتر در معرض رفت و آمد قرار دارد و پاخوردگی زیادی دارد، مراقبت از آن را نیز نباید نادیده گرفت. اگر چمن مصنوعی ورزشی داشته که قصد نگهداری و مراقبت از آن را دارید، موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • در نگهداری از چمن مصنوعی ورزشی دقت کنید که برای جلوگیری از جمع شدن ذرات و آلودگی‌ها، برگ و گل و لای یا ذرات فیزیکی ریز و درشت، بهتر است شستشوی منظم داشته باشید.
  • از آنجایی که چمن‌های مصنوعی بستری برای فعالیت بازیکنان است که گه گاهی ممکن است روی آن بیفتند یا تماس مستقیم با آن داشته باشند، بایستی هر چند وقت یکبار، بسته به میزان استفاده آن را ضدعفونی کنید.
  • قسمت‌های آسیب دیده و پاره شده را ترمیم کنید تا پارگی بیشتری به بار نیاورد.
  • در روزهای گرم و آفتابی دمای چمن هم بالا می‌رود. این مسأله برای بازیکنان، موجب سوختگی پوستشان می‌شود. در نتیجه برای نگهداری از چمن مصنوعی در روزهای گرم سال آبیاری را فراموش نکنید. با این کار هم دمای چمن پایین می‌آید و هم باعث روان‌تر شدن سطح چمن می‌شود. ضمن اینکه آبیاری، باعث پایداری مواد پرکننده نیز می‌شود.
  • برای نگهداری از چمن مصنوعی در برابر ضربه و فشار، آزمایش سختی سطح چمن را فراموش نکنید.
  • در صورتی که مواد پرکننده چمن (فیلرها) دچار آسیب شد، توسط فرد متخصص در زمینه نصب چمن، مواد پرکننده را جایگزین کنید.

آیا چمن مصنوعی قابل شستشو است

بله! اجازه دهید باران چمن مصنوعی را بشوید. چون شستن چمن مصنوعی تراس مشکلی به وجود نمی آورد. بسیاری از افراد وقتی چمن مصنوعی را خریداری می‌کنند نگران این هستند که چگونه آن را تمیز کنند و سؤال اصلی که می‌پرسند این است که آیا چمن مصنوعی قابل شست‌وشو است؟ حالا اگر نکته‌های بالا را خوانده باشید خواهید فهمید که چمن مصنوعی به راحتی قابل شست‌وشو است و حتی از بارش باران برای تمیز شدن آن هم باید خوشحال باشید.

شست و شوی چمن مصنوعی

نحوه نظافت چمن مصنوعی

اگرچه چمن مصنوعی نیازی به مراقبت و کوتاه کردن ندارد، اما برای دوام بیشتر باید از آن مراقبت کنید و مدت زمان معینی بسته به میزان در معرض آلودگی قرار گرفتن چمن، آن را شستشو دهید. نظافت چمن مصنوعی کار ساده ای است. در ابتدا برای شست و شوی چمن مصنوعی باید سطح روی آن را از ذرات فیزیکی و اجسام درشت پاک کنید. بعد از پاکسازی و از بین بردن لکه روغن و چسب، می‌توانید با ماده شوینده غیر اسیدی و آب سطح آن را شسته و با شلنگ آب با فشاری ملایم، آن را به صورت دایره‌ای روی چمن حرکت دهید تا سطح چمن از ماده شوینده پاک شود. به این ترتیب مراحل زیر را برای شستشوی چمن پیش رو دارید:

  • پاک کردن لکه‌ها (مواد خوراکی، سمی، چسبنده)
  • پاک کردن گرد و غبار
  • پاک کردن چمن از یخ و برف
  • جارو کردن
  • شستشو و آبکشی

اهمیت زیرسازی هنگام شست و شوی چمن مصنوعی

وقتی باران می‌بارد از چمن مصنوعی چگونه محافظت کنیم؟ روی آن را بپوشانیم یا چمن را جمع کنیم؟ یا خیلی ها میپرسند تمیز کردن چمن مصنوعی بعد از باران باید چطور انجام شود؟ آیا باید منتظر شویم تا گودال‌های عمیقی از آب تشکیل شود و نتوانیم از آن فضا استفاده کنیم؟ البته که چمن مصنوعی در هر زمان و مکان و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده است. در روزهای بارانی هم نباید نگران قیمت چمن مصنوعی بین موزاییک که پرداخت کرده اید و بارش شدید و طوفانی باشیم. مهم‌ترین نکته درباره چمن مصنوعی این است که آب را از خود عبور می‌دهد و مهم‌تر از آن اینکه برای عبور دادن آب از چمن مصنوعی این است که در سطح مناسبی نصب شود.

سطحی که چمن مصنوعی را روی آن نصب می‌کنید باید شیب ملایمی برای خروج آب داشته باشد و راهی برای خروج آب هم در آن در نظر گرفته شده باشد. برای مثال زمین‌های بزرگ فوتبالی را در نظر بگیرید که در اطراف آن راه‌های آب برای خارج شدن آب باران تعبیه شده و بنا بر متراژ آن‌ها دو یا چند عدد چاه عمیق در گوشه‌های زمین تعبیه می‌شود تا به خروج هر چه بیشتر بارندگی‌ها کمک کند. این مهترین نکته‌ای است که در هنگام نصب چمن مصنوعی باید از اپراتور نصب بخواهید تا آن را در نظر بگیرد. همچنین باید توجه داشته باشید که در سطح زیرین چمن فرورفتگی وجود نداشته باشد. چراکه در این صورت آب در آن مکان جمع شده و به دلیل اینکه نور آفتاب بر آن نمی‌تابد، آب باقی‌مانده به‌کندی تبخیر شده و احتمال ایجاد جلبک در آن مکان زیاد است.

اهمیت تعبیه محل خروج آب و همچنین نصب چمن مصنوعی به صورتی که خواب نخ‌های آب در راستای شیب زمین باشد آنقدر زیاد است که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان زمین شما را خالی از آب کند و به استفاده دوباره از آن منجر شود. مطمئن باشید که در این شرایط هیچ گودال آبی تشکیل نمی‌شود و هر آن چه از آسمان بر زمین سبز شما باریده است به سرعت ناپدید خواهد شد.

تمیز کردن چمن مصنوعی

چمن مصنوعی هم مانند هر کفپوش دیگری در معرض مواد خوراکی، ذرات غذا، مو یا فضولات حیوانات خانگی و آلودگی قرار دارد. برای تمیز کردن چمن مصنوعی ابتدا برگ‌ها و ذرات فیزیکی بزرگ را به وسیله جارو، از سطح چمن مصنوعی پاک کنید. بلوئر یا دمنده هوا به راحتی برگ و زباله‌های فیزیکی سبک را از سطح چمن جدا می‌کند. به این ترتیب، همه این ذرات را به یک سمت هدایت کرده و جمع کنید. البته شما می توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید. جاروبرقی آسیبی به چمن نمی‌رساند و در عوض باعث تمیزی لابه‌لای نخ‌های چمن نیز می‌شود.

نکته مهم: برای پاک کردن گرد و غبار نیز از شلنگ آب استفاده کنید. از یک سمت شروع کرده و با فشار ملایم، به صورت دایره‌ای شلنگ را روی سطح چمن حرکت دهید.

تمیز کردن چمن مصنوعی از مواد خوراکی و سمی

اگر مواد خوراکی که روی چمن ریخته، مایع بود مثلاً، شربت یا نوشیدنی دیگری روی چمن ریخت نگران تمیز کردن چمن مصنوعی نباشید؛ با یک دستمال که آغشته به مواد پاک شونده است به آرامی می‌توانید چمن را تمیز کنید. دقت کنید که دستمال را روی چمن نکشید. فقط خیلی آهسته روی چمن گذاشته و بردارید تا لکه مایع پاک شود. در صورتی که اثر مواد خوراکی به صورتی است که نیاز به مواد شوینده دارد و ماده سمی روی چمن ریخته است، می‌توانید از ترکیب آب و مواد شوینده استفاده کنید و با یک اسفنج یا پارچه به آهستگی چمن را پاک کنید. دقت کنید که محلول پاک شونده باید بدون هرگونه مواد سفید کننده یا مواد اسیدی دیگری باشد. در نهایت می‌توانید برای پاک کردن مواد شوینده، شلنگ آب با فشار کم روی چمن بگیرید تا آن را از هر اثری از قهوه، بستنی و … پاک کنید.

نکته مهم: هنگام تمیز کردن چمن مصنوعی این نکته را فراموش نکنید که برای پاک کردن مواد سمی، حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید. در صورت آلوده شدن چمن به ماده سمی آن را سریعاً تمیز کنید.

نظافت چمن مصنوعی از برف و یخ

برای برف روبی از سطح چمن، اولین کاری که باید بکنید، با یک پاروی پلاستیک سطح چمن را از برف جارو کنید. اجازه دهید که یخ‌های بسته شده روی چمن، آب شود. البته نگران برف و یخ ایجاد شده و نظافت چمن مصنوعی نباشید. این نوع چمن‌ها دارای منافذ مخصوصی هستند که آب و رطوبت را از سطح چمن پاک می‌کند؛ اما در صورتی که می‌خواهید زودتر این برف روبی را انجام دهید، می‌توانید با استفاده از برس مخصوص، برف را به گوشه‌ای هدایت کرده و با پارو پلاستیکی آن را جمع‌آوری کنید.

نظافت چمن مصنوعی از چسب و مواد چسبناک

گاهی اوقات، حتی با وجود مراقبت‌های دقیقی هم که انجام می‌دهید تا هیچ خوراکی شیرینی روی چمن نریزد، صمغ و شیره‌های درختان، آثار شیرین خود را روی چمن مصنوعی به جای می‌گذارند. در این شرایط، برای پاک کردن این مواد چسبناک، کافیست از چند تکه یخ استفاده کنید و آن را روی آدامس یا هر ماده چسبناک دیگری که روی چمن ریخته قرار دهید. در نهایت، بعد از چند بار کشیدن شدن یخ روی آن می‌بینید که مواد سفت شده و به راحتی از روی چمن پاک می‌شود. دقت کنید که استفاده از چاقو یا مواد تیز برای جدا کردن چسب‌ها ممکن است به آن آسیب برساند. می‌توانید بعد از سفت شدن ماده چسبناک، از کاردک پلاستیکی استفاده کنید. برای پاک کردن ذرات باقیمانده هم می‌توانید از خاصیت روان کنندگی روغن زیتون استفاده کنید که آدامس را به طور کامل پاک می‌کند. بعد از برداشتن ماده چسبنده، می‌توانید محل را با روش‌های شستشویی که در بالا گفتیم، پاک کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه نصب چمن مصنوعی

نگهداری از چمن مصنوعی در مقابل حرارت

چمن مصنوعی خاصیت اشتعال ناپذیری دارد؛ یعنی اگر به طور اتفاقی تکه زغال یا سیگار روشن روی آن بیفتد، تنها همان قسمت آسیب می‌بینید و حرارت به قسمت‌های دیگر نمی‌رسد. بنابراین نگهداری از چمن مصنوعی در مقابل حرارت کار چندان پیچیده ای نیست. با این وجود به علت داشتن جنس پلاستیکی که دارد، در مقابل حرارت آسیب‌پذیر است. اگر چمن را در جایی استفاده می‌کنید که باربیکیو دارد، بهتر است آن را در فضایی تعبیه کنید که از چمن مصنوعی دور باشد. چرا که حتی خاکسترهای ریز و حرارت می‌تواند باعث آسیب و ذوب شدن چمن شود.

نگهداری از چمن مصنوعی در مقابل سرما زمستان

شرایط زمستانی روی چمن مصنوعی تأثیری ندارد. برف و یخ به خودی خود آسیبی به چمن مصنوعی‌تان نمی‌رساند، اما در صورتی که بخواهید روی چمن با همان برف‌ها راه بروید، برف را تبدیل به یک لایه یخ روی چمن می‌کنید. در نتیجه برای حفظ و نگهداری از چمن مصنوعی در مقابل سرما، از راه رفتن روی چمن در حالی‌که برف روی آن نشسته دوری کنید. بهتر است بگذارید تا برف و من به صورت طبیعی آب شوند. هرگز برای آب کردن برف‌ها روی چمن مصنوعی از نمک استفاده نکنید. این کار آسیب جدی به چمن می‌رساند.

چمن مصنوعی دارای سیستم دفع آب است

وقتی چمن مصنوعی را خریده و لایه زیرین سیاه رنگ آن را می‌بینید، شاید وجود سوراخ‌های ریزی که در پشت آن قرار دارد توجه شما را جلب کند. به این منافذ کوچک و پرتعداد اعتماد کنید و بدانید که چمن مصنوعی استاندارد چمن مصنوعی است که چنین ساختاری داشته باشد. وقتی آب باران وارد چمن مصنوعی می‌شود اگر این سوراخ‌ها وجود نداشته باشند آب را از خود عبور نداده و باعث تجمع آن می‌شود. پس ترکیب سطح زه کشی شده برای خروج مناسب آب و سوراخ‌های لایه بکینگ چمن مصنوعی ترکیبی است که خیال شما را برای پهن کردن چمن مصنوعی حتی در ساحل‌ها و مناطق پرباران استوایی جمع می‌کند. همچنین شکل بافت چمن مصنوعی، نوع گره‌ها و خواب نخ‌ها نیز به هدایت هرچه بهتر آب به بیرون از محوطه کمک می‌کند.

چمن مصنوعی باکیفیت تهیه کنید

در کنارتان هستیم: در صورتی که نیاز به مشاوره و راهنمایی برای انتخاب یا نگهداری، ترمیمی و مراقبت از چمن‌های مصنوعی دارید، کارشناسان حرفه‌ای سونار استار، آماده پاسخگویی و ارائه خدمت به شما عزیزان هستند. شرکت ایرانیان سونار، بزرگ‌ترین مجموعه فروش چمن مصنوعی غیر فوتبالی در ایران است. در این مجموعه انواع مدل‌های چمن مصنوعی با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. همچنین تیم اجرایی شرکت به شما در طراحی و اجرای حرفه‌ای کار کمک می‌کنند. برای کسب اطلاع بیشتر از محصولات این شرکت با شماره تلفن‌ ۵۴۸۶۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

پاسخ به سوالات متداول کاربران

آیا چمن مصنوعی قابل شستشو است؟

بله، البته؛ برای شستشوی چمن، بهتر است اول روی آن را جاروبرقی بکشید و بعد با فشار آب ملایم و مواد شوینده غیر اسیدی آن را بشویید. نکات ضمن شستشو را در مقاله بخوانید.

چطور میشه چمن مصنوعی رو تمیز کرد؟

راه اول: اگر فقط گرد و خاک و آشغالهای خشک داخل چمن مصنوعی بود بهترین کار اینه که با جاروبرقی تمیزش کنید. جاروبرقی خیلی دستگاه مناسبی برای نظافت چمن مصنوعی هستش. راه دوم: اگر دیدید با جاروبرقی کارتون حل نمیشه، خب با مواد شوینده و آب میتونید قشنگ چمن رو بشورید. آب چمن رو خراب نمیکنه اما دقت کنید که محل خروج آب درست باشه و آب از اونجا خروج پیدا کنه و زیر چمن جمع نشه.

تماس پیامک Whatsapp