نقش چمن مصنوعی در مصرف بهینه آب

نقش چمن مصنوعی در مصرف بهینه آب

نقش چمن مصنوعی در مصرف بهینه آب 580 440 سوناراستار

بهره ‌وری به معنای بهترین و مؤثّرترین شیوه استفاده از منابع موجود است . از آنجایی که حفظ و نگهداری ذخایر انرژی و ذخایر طبیعی که ثروت ملی ما به شمار می روند از وظایف اصلی ما است  و با توجه به مصرف بالای آب در حفظ و نگهداری چمن طبیعی، به مناسبت روز ملی بهره وری و بهینه سازی مصرف درباره نقش خرید چمن مصنوعی در مصرف بهینه آب در ادامه می خوانید:

مصرف بهینه آب مهم ترین رکن بهره وری

«وقتی آب نیست، داشتن چمن طبیعی هم ضروری نیست. نمی‌توانیم به مردم بگوییم آب نداریم، اما در شهر فضای سبز خوبی داشته باشیم.» این بخشی از سخنان معاون وزیر نیرو است که از بحران آب در کشور سخن می‌گوید. بنابر اعلام وزارت نیرو، سالانه ۱۲۲ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضاهای سبز شهری مصرف می‌شود، که برآورد شده قریب به ۷۰ درصد این میزان برای نگهداری چمن های طبیعی مصرف می‌شود. بدین ترتیب استفاده از چمن مصنوعی برای ذخیره حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب در سال برای شهرهایی که بسیاری از آنها در آستانه بی آبی هستند بسیار ضروری است.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته هر متر مربع چمن طبیعی حدود ۱۸۰۰ لیتر آب در سال برای حیات نیاز دارد. این در شرایطی است که منطقه‌ ای که چمن در آن کاشته شده دارای آب و هوای خشک نباشد و برای آبیاری بیش از حد نیاز از آب استفاده نکنیم. با همین حساب و کتاب ساده می‌ توان دریافت که استفاده از چمن مصنوعی در مکان هایی که نیاز ضروری به کاشت چمن طبیعی وجود ندارد تا چه میزان می‌تواند راهگشای کم به حل معضل کم آبی شود.

با این توضیح چمن مصنوعی به دلایل زیر می تواند بهترین جایگزین چمن طبیعی و با اهمیت ترین کفپوش در جهت بهینه سازی مصرف آب باشد:

  • با یک حساب و کتاب ساده اگر شما در باغ، ویلا و یا حیاط خانه تان فقط ۵۰ متر مربع چمن طبیعی داشته باشید و حداقل میزان آب برای پرورش چمن را مصرف کنید، در طول سال ۹۰ هزار لیتر آب در این حوزه مصرف کرده‌اید. جایی که می‌توانید با استفاده از یک چمن مصنوعی مرغوب از مصرف این حجم بزرگ آب جلوگیری کنید. نکته مهم تر اینجاست که بسیاری از ویلاها و باغ­ها در سراسر کشور مساحتی بیش از ۵۰۰ متر مربع چمن کاری دارند و این میزان در مصرف آب بسیار قابل توجه است.
  • مصرف بسیار زیاد آب در چمن طبیعی تنها برای مصارف شخصی در ویلاها و باغ ها نیست، فقط یک بلوار کوچک در یک شهر که توسط شهرداری چمن شده است، حداقل هزار، دو هزار و یا ۱۰ هزار متر مربع است، حالا با اعداد و ارقام بالا ببینید با جایگزینی چمن مصنوعی در مکان ­هایی که ضرورتی برای استفاده از چمن طبیعی ندارد، چگونه می‌توان جلوی هدر رفت حجم وسیعی از آب را گرفت.
  • استفاده از چمن مصنوعی به جای چمن طبیعی نه تنها باعث کاهش مصرف آب می‌شود، بلکه به لحاظ اقتصادی هم مناسب است. اگر در یک بلوار و یا یک ویلا حدود ۱۰۰۰ متر مربع چمن طبیعی باشد، باید در طول سال حداقل ۱۸ هزار لیتر آب به صورت مداوم برای رشد گیاه مصرف کرد. با توجه به اینکه بخش زیادی از آبیاری چمن­ها در بولوارها و میدان­های شهر با هدر رفت بسیار زیاد آب مواجه است، این رقم به مراتب بیشتر هم می شود. پس در وهله اول هزینه خود آب است، دوم نیروی اجرایی آبیاری، سوم هزینه سموم و کودهای مورد نیاز و چهارم هزینه عوامل اجرایی برای نگهداری. بنابراین اگرچه هزینه کرد اولیه کاشت چمن طبیعی بسیار کمتر از چمن مصنوعی است، اما رفته رفته و در طول زمان هزینه‌های نگهداری یک چمن طبیعی خوب بسیار زیاد خواهد بود.

نکته بسیار حایز اهمیت در این موضوع این است که امروز نسل جدید انواع چمن مصنوعی به گونه‌ای طراحی و تولید شده که شباهت بسیار زیادی به چمنهای طبیعی داشته و بعضا از بسیاری از چمنهای طبیعی زیباتر هم هستند. البته استفاده از چمن مصنوعی بجای چمن طبیعی محاسن دیگری هم دارد که در ادامه بدان اشاره خواهیم کرد.

  • کاهش مصرف آب
  • کاهش هزینه های نگهداری
  • کاهش استفاده از سموم و کودهای طبیعی و شیمیایی
  • استفاده وسبزی در چهار فصل
  • ایجاد نرمی و لطافت و امکان استفاده در آب و هوای مختلف
  • امکان بازی کودکان و بزرگسالان در تمامی فصول بر روی آن

تماس پیامک Whatsapp