چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی فوتبال 657 438 سوناراستار

چمن مصنوعی فوتبال این روزها توانسته به راحتی جایگزین پرطرفدار چمن طبیعی شود. یکی از پرطرفدارترین ورزش‌هایی که می‌تواند ساعت‌ها علاقه مندانش را در مقابل خود، میخکوب و پرهیجان نگه دارد، ورزش فوتبال است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید خیلی وقت است که دیگر آن چمن‌هایی که در زمین‌ ورزشگاه می‌بینید، طبیعی نبوده و به جای آن از چمن مصنوعی استفاده می‌کنند. اما چه رازی پشت خرید چمن مصنوعی ورزشی است که همچنان زنده و شاداب می ماند، و حتی باب میل بازیکنان و فدراسیون جهانی فوتبال شده است.

خرید چمن مصنوعی زمین فوتبال

در صورتی که قصد خرید چمن مصنوعی فوتبال را دارید، پس از بررسی اطلاعات و ویژگی‌های مخصوص این نوع چمن، می‌توانید متراژ مورد نیاز خود را از بزرگترین تولیدکننده چمن‌های مصنوعی، یعنی شرکت سی سی گراس تهیه کنید. سی سی گراس، چمن‌های مصنوعی فوتبال را در سه نوع استیم گراس، فان گراس و اولترا اسپرت، ارائه کرده است. نمایندگی انحصار این کمپانی برتر، در ایران، مجموعه سونار استار است که با مراجعه به فروشگاه اینترنتی سونار استار، علاوه بر بهره‌مندی از مشاوره رایگان کارشناسان سونار استار، می‌توانید با قیمت مناسب، این چمن‌های باکیفیت را تهیه کنید. علاوه بر چمن های فوتبالی، چمن مصنوعی تراس و بالکن، روف گاردن، چمن های مخصوص حیاط و .. را هم می توانید با بهترین قیمت از این شرکت تهیه کنید.

قیمت چمن مصنوعی فوتبال ارزان

زمانی که صحبت از قیمت چمن می‌شود، قاعدتا شاید در بین انتخاب دو نوع محصول، محصولی را انتخاب کنید که قیمت بالاتری دارد. چرا که اینطوری خیال‌تان از بابت کیفیت آن راحت است. همین جا به شما خواهیم گفت که قیمت بالا لزوما به معنای کیفیت بهتر نیست. چرا؟ در مورد قیمت چمن مصنوعی فوتبال در سونار استار، شاهد اختلاف قیمت با فروشگاه‌های دیگر هستیم. این اختلاف قیمت سونار استار، به علت آن است که سونار استار به عنوان فروشنده دست اول و بدون واسط این محصول را به شما ارائه می‌کند. در نتیجه برخلاف فروشگاه‌های دیگر، که فروشنده دسته چندم محسوب می‌شود، سونار استار قیمت پایین‌تری دارد.

معایب چمن مصنوعی فوتبالی

با وجود نکات مثبتی که استفاده از چمن مصنوعی فوتبالی برایتان دارد، یک‌سری نقاط منفی آن را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. مثلا با وجودی که چمن مصنوعی نسبت به بارش باران و تابش خورشید مقاوم است، اما خاصیت جذب آب ندارد. در نتیجه ممکن است قسمت‌هایی از زمین دچار تجمع آب شود. از طرفی، در صورتی که زیر نور گرم آفتاب، در حال ذوب شدن باشید، احتمالا بخشی از این گرما ناشی از بازتاب دما از چمن مصنوعی باشد. ضمن اینکه اگرچه این نوع چمن‌ها نیازی به آبیاری مدام نداشته و مراقبت از آن‌ها راحت‌تر است، اما در صورتی که قسمتی از آن دچار تخریب، ساییدگی یا پوسیدگی شود، ترمیم آن برایتان هزینه بر است. البته در این مورد، راجع به چمن‌های مصنوعی سونار استار خیال‌تان راحت باشد که دارای گارانتی ۱۰ ساله است.

ابعاد چمن مصنوعی زمین فوتبال

ابعاد زمین فوتبال و میزان خرید چمن مصنوعی فوتبال بستگی به این دارد که قصد آموزش در آن دارید یا می‌خواهید ورزشگاهی به متراژ ورزشگاه آزادی را چمن گذاری کنید. این متراژ به تعداد بازیکن و کاربری شما از زمین چمن فوتبال برمی‌گردد. ضلع طولی چمن معمولا حدود ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن بین ۴۵ تا ۹۰ متر است. در هر متراژی که انتخاب می‌کنید، تناسب طول و عرض بایستی عددی برابر با ۱.۵۴ باشد. برای مثال، کارشناسان سونار استار طول زمین فوتبال مورد نظرتان را اندازه‌گیری می‌کنند و متراژ ۵۵ متر به دست می‌آید. با در نظر گرفتن تناسب ۱.۵۴، عرض زمین ۸۵ متر است. البته گاهی استثنا هم وجود دارد. این تعیین ابعاد محوطه جریمه هم مقیاس مشخص و ثابتی است که ارتباطی با اندازه زمین فوتبال ندارد.

معمولا اگر بخواهید این اندازه را برای بحث زمین آموزش فوتبال بررسی کنید، از اندازه ۲۰ در ۳۰ متر یا مساحت ۶۰۰ متر مربع ابعاد زمینها شروع می شود اما پر کاربردترین اندازه زمین چمن فوتبال برای بازی پنج به پنج در محلات ۲۰ در ۴۰ متر است. البته با حاشیه هایی که از خط ها در نظر گرفته می شود، باید حدود ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع برای این مورد، زمین در نظر گرفت.

انواع چمن فوتبال

بسته به اینکه چمن‌های مصنوعی را از نظر کدام ویژگی بررسی می‌کنیم، چمن مصنوعی فوتبال انواع مختلفی دارد. چمن‌های مصنوعی‌ از لحاظ توانایی خروج آب به دو گروه نفوذپذیر و نفوذناپذیر تقسیم می‌شوند. چمن فوتبال نفوذپذیر، خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • لایه نفوذ دهنده سراسری
  • لایه نگهدارنده سوراخ شده

در دسته اول چمن فوتبال، بعد از تمامی مراحل تولید، چمن را وارد دستگاهی می‌کنند که با فرو کردن میله‌های داغ سوراخ‌هایی در انتهای آن به وجود می‌آید. در دسته دوم، تمام لایه چمن از جنس نبافته و پلی الفین است. در این مدل آب به راحتی از تمامی نقاط آن خارج می‌شود.

به طور کلی چمن مصنوعی فوتبال به دسته‌های فیبریلیت و مونوفیبریلیت و دایمون تقسیم می‌شوند. علاوه بر این، در مدل چمن مصنوعی دایموند، مقطع طولی شبیه به شکلی مانند الماس نیمه لوزی و نیمه بیضی است. این مدل انعطاف پذیری و برگشت پذیری بالایی دارد و در برابر کوبش مقاوم است. در مدل چمن مصنوعی فیبریلیت، از الیاف فیبریل شده صاف استفاده می‌شود. فیبریلیت، ساختار شاخه‌ای دارد و به خاطر حجیم بودن رشته‌ها، مساحت بیشتری بین انواع مونوفیبریلیت دارد. این نوع چمن در برابر ضربه خوردن یا سُرخوردن مقاوم است.

و اما مدل چمن فوتبال مونوفیلامنت، این نوع چمن‌ها به صورت تخت و مسطح ساخته شده است، و ساختار ضعیفی دارد. به طوری که به راحتی دچار فرسایش می‌شود. البته خاصیت ارتجاعی این چمن‌ها و مقامت‌شان در برابر فشار باعث ایجاد شکل‌های دیگری از این مدل همچون امگا، بیضی، لوزی و… شده است. این نوع چمن بیشتر جنبه تزئینی دارد. چمن‌های مصنوعی اغلب دارای ساختاری با دیتکس بالا هستند. این میزان دیتکس بین ۸۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ است. جالب است بدانید دیتکس چمن مصنوعی در انواع مونوفیلامنت، ۱۲۰۰۰، در نوع فیبریلیت، ۸۸۰۰، و در مدل دایمند، ۱۳۲۰۰ است. در نتیجه در میان انواع چمن مصنوعی فوتبالی، مدل دایمند، دیتکس بالاتر و در نتیجه مقاومت بیشتری در برابر ساییده شدن دارد.

چمن فوتبالی

بهترین چمن مصنوعی برای فوتبال

مهم‌ترین ویژگی که برای چمن مصنوعی‌های فوتبال باید در نظر بگیرید، میزان ضربه پذیری و دوام آن است. چون به طور مدام در حال دویدن و فشار ضربه و رفت و آمد است. این چمن‌ها نسبت به چمن‌های تزئینی تراکم کمتری دارند و الیافی بین ۵۰ تا ۶۰ میلی متر دارند. دیتکس بالای چمن مصنوعی فوتبال، مقاومت و دوام آن‌ها را بالا می‌برد. دیتکس بین ۸۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰، مناسب زمین‌های فوتبال است که هرچه بالاتر باشد، دوام بیشتری دارد. دیتکس بالای چمن، در کنار سیلیس که به عنوان فیلر در چمن مصنوعی به کار رفته، آن را سنگین کرده و ضربه پذیری چمن را بیشتر می‌کند.

مشخصات فنی چمن مصنوعی فوتبال

چمن مصنوعی فوتبال بخاطر ماهیتی که دارد، در معرض پاخوردگی و تردد زیاد بازیکنان است. به همین جهت الیاف آن بایستی تراکم بالایی داشته باشد. برای این منظور فیفا پیشنهاد کرده برای بالا بردن استقامت و مقاومت چمن، در بین الیاف چمن از موادی مثل سیسیل یا گرانول استفاده شود. لایه زیرین چمن مصنوعی یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن است. این لایه از ۲، ۳ یا ۴ لایه ساخته شده که از جنس بافته یا نبافته هستند. لایه‌های بافته شبیه گونی پلاستیکی هستند و حالت شبکه شبکه دارند. لایه‌های نبافته، شبیه به لایه‌های ژئوتکستایل است که سبک‌تر بوده و اغلب به آن فلیس یا نمد می‌گویند. این لایه‌ها با فشار و حرارت، به هم وصل می‌شوند و سپس وارد حوضچه مایع پوشاننده می‌شوند. به طور کلی چمن مصنوعی از دید فدراسیون جهانی فوتبال بایستی دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • ارتفاع الیاف ۵۰ میل تا ۶۰ میل
  • دارای تراکم بالا
  • دارای الیاف ایستا
  • دارای الیاف منعطف و برگشت پذیر

نصب چمن مصنوعی زمین فوتبال

بعد از زیر سازی چمن، یک لایه ژئوتکستایل روی سطح پهن می‌شود که در واقع یک لایه نمدی از جنس پلی پروپیلن است و حکم ضربه گیر را دارد. این لایه از لایه بکینگ نیز محافظت می‌کند.

  • پهن کردن و برش چمن: حالا نوبت به باز کردن رول‌های چمن مصنوعی رسیده است که با اصول خاصی در کنار هم و روی لایه ژئوتکستایل قار می‌گیرند.
  • برش قسمت‌های اضافی: سپس قسمت‌های اضافی با تیغه مخصوص برش داده می‌شود تا به طور یکدست و یکنواخت چمن روی سطح پهن شود.
  • چسباندن چمن: در این مرحله، نوبت چسباندن رول ها و تکه‌های چمن می‌رسد. در اینجا از نوار اتصال استفاده می‌کنند. سپس یک نوع منسوج مخصوص در محل برخورد چمن‌ها قرار می‌دهند و با چسب پلی اورتان آن‌ها را به هم. می‌چسبانند. به این ترتیب، لبه دو چمن را روی نوار قرارا داده و می‌گذارند تا چسب خودش را بگیرد. در نتیجه درز چمن نیز پوشانده می‌شود.
  • پخش کردن شن سیلیس: در این مرحله شن ریزی انجام می شود. بر اساس نوع و مدل چمن، دیتکس، ساختار فیلامنت همگی روی سن ریزی تاثیر می‌گذارد. مقدار شن بین ۱۷ تا ۲۲ کیلوگرم است که با استفاده از ماشین شانه زنی انجام می‌شود. در آخر گرانول لاستیک. پخش می شود. این. میزان چیزی بین ۵ تا ۷ کیلوگرم است. گرانول، فضاهای خالی را پر کرده و به عنوان ضربه گیر چمن عمل می‌کند. در نهایت خط‌کشی لازم. روی زمین انجام می‌شود.

نکته مهم: زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال با چمن‌های دیگر تفاوتی ندارد، تنها در مقیاس بزرگتری انجام می‌گیرد.

زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال

در زیرسازی چمن مصنوعی فوتبال از موادی مثل بتون یا آسفالت استفاده نمی‌کنند، چرا که باعث کاهش انعطاف پذیری زمین چمن می‌شود. قبل از هر چیز در نظر داشته باشید که باید این کار را به دست متخصص و افراد حرفه‌ای بسپارید و در صورتی که سررشته‌ای در این کار ندارید، آن را انجام ندهید.

  • زیرسازی سخت: در این مرحله، یک لایه زیر سازی با شیب ملایمی ایجاد می‌کنند که از مرکز به سمت دو ضلع طولی زمین، ادامه دارد. تا هر وقت آب وارد زمین چمن شد از همین مسیر به خارج از زمین هدایت شود. به این ترتیب از تجمع و مرداب شدن آب روی سطح چمن جلوگیری می‌کنند.
  • شن ریزی ناپیوسته: بار دیگر شن ریزی ناپیوسته برای خروج آب به صورت عمودی انجام می‌دهند که سطح خاک را می‌کوبند تا صاف شود. با چند لایه شن با قطر مختلف، آن را می‌پوشانند. این کار به آن علت است که آب از لایه‌های شن با قطر متفاوت عبور می‌کند و به لایه سخت و غیر قابل نفوذ می‌رسد. بنابراین یک دور زیر سازی سخت برای خروج افقی آب و بار دیگر یک زیرسازی نرم برای خروج عمودی آب انجام می‌دهند. بعد از انجام زیرسازی نوبت به نصب چمن می‌رسد.

پرسش های متداول کاربران

ابعاد چمن مصنوعی زمین فوتبال باید چقدر باشد؟

بستگی به تعداد بازیکن و کاربری شما از زمین چمن فوتبال دارد. ضلع طولی چمن معمولا حدود ۹۰ تا ۱۲۰ متر و عرض آن بین ۴۵ تا ۹۰ متر است.

بهترین چمن مصنوعی برای فوتبال چیست؟

چمن هایی که الیاف بین ۵۰ تا ۶۰ میلی متر و دیتکس بین ۸۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ دارند.

تماس پیامک Whatsapp